Skip to content

Voorwoord azlink 22

Editie 22 - Jan 2016

Het is met enige fierheid dat ik dit nummer van azlink mag inleiden. Zoals het hoort in onze hedendaagse gecomputeriseerde maatschappij zal azlink voortaan ook digitaal beschikbaar zijn. Vanaf nu is er een tabletversie van ons magazine voorhanden. U zal naar hartenlust kunnen tappen, swipen, scrollen, pinchen en sliden.

U ziet het, ik heb me aangepast aan het nieuwe taalgebruik dat hierbij thuishoort. Bij “tappen” kan ik me nog iets voorstellen. Durf gerust te stellen dat ik sinds mijn studententijd een ervaringsdeskundige ben. Op meerdere fuiven was het tappen een favoriete bezigheid, kwestie van je ten dienste te stellen van de dorstigen die massaal gelaafd moesten worden. Maar waarschijnlijk is het niet helemaal dat wat men met “tappen” op een tablet bedoelt. Ik blijk dan toch nog niet zo goed ingewijd in de digitale technologie als ik zelf dacht.

Ook de term “sliden” doet een belletje rinkelen. Is dit geen term uit de voetbalwereld? We moeten het zelfs niet zo ver zoeken. In de medische wereld wordt deze term frequent gebruikt, bv. in “sliding hernia”. Toch één term die wat aansluit bij ons jargon. Ik heb zelfs begrepen dat je dit Engelse werkwoord perfect in het Nederlands kan vervoegen: ik slide, jij slidet, hij slidet, wij sliden, ik heb geslided, jij slidede,… “Scrollen” kennen we al langer vanuit onze ervaring met het ondertussen oeroude klassieke internet. “Pinchen” is me minder bekend, tenzij als term uit het honkbal, maar ook dat lijkt me te vergezocht. “Swipen” is simpel en betekent letterlijk vegen. Vegen kunnen we allemaal, behalve dan misschien voor de eigen deur.

Maar goed, alle gekheid op een stokje. Ik ben ervan overtuigd dat de tabletversie van azlink u snel zal aanspreken en u een meerwaarde biedt dankzij de verschillende nieuwe mogelijkheden van dit medium. Mijn dank aan alle medewerkers, in de eerste plaats aan de redactieraad, maar zeker ook aan de talrijke auteurs om na zo veel jaren te blijven zorgen voor een interessant magazine dat de expertise van ons artsenkorps in beeld brengt. Het is bovendien een magazine zonder een druppel reclame. Ook dat is en blijft een huzarenstukje. Kijk maar eens rond je. Om het even welk ander magazine staat vol met commerciële boodschappen, zoals men dit tegenwoordig eufemistisch uitdrukt. Niet zo in azlink, waar de inhoud primeert en niet moet wijken voor commerciële aspecten.

We blijven ook aandacht hebben voor het illustratieve in ons magazine. De digitale versie van azlink zal deze dimensie kunnen verbreden door de interactieve mogelijkheden van het nieuwe medium. Illustraties versterken en verduidelijken de inhoud. Het is evenwel de inhoud die voorrang krijgt en de lezer informeert over de verschillende kwalitatieve zorgaspecten die het ziekenhuis aanbiedt. Ik weet wel dat er een aantal magazines zijn die zich beroepen op de uitstekende artikels en uiteraard enkel om die artikels gelezen worden, maar waar de foto’s misschien toch niet helemaal bijzaak zijn wanneer het om de verkoopcijfers gaat. Het mooiste voorbeeld hiervan is ongetwijfeld het inhoudelijk interessant blaadje van die 87-jarige Hugh. Niet gevreesd, verkoopcijfers zijn gelukkig niet het primum movens van azlink. Mijn dank daarom ook aan elk van u die ons magazine al jarenlang waardeert en ter harte neemt omwille van zijn degelijkheid.

Hans Rigauts
Algemeen directeur